Všetci vieme, že BSK čerpá na cyklotrasy či na bikesharing státisíce eur až milióny eur eurofondondov a z Integračného regionálneho operačného programu, no nakoniec len namaľujú na chodník akože cyklotrasy olejovými farbami. Aj preto sú v Bratislave cyklisti dosť arogantní, lebo sú dezorientovaní. Nechtiac križujú aj miesta, kde nemajú čo hľadať.
Urobím všetko, aby sa skvalitnilo 25 km existujúcich a čoraz intenzívnejšie používaných skutočných vyhradených cyklistických chodníkov (v prepočítaní na počet obyvateľov by mala mať Bratislave rádovo viac cyklistických trás).
Požiadam kontrolné orgány prehodnotenie efektívnosti BSK vynakladania miliónov v eur na cyklodopravu. Zruším obmedzenia, aby cestujúci nebol povinný zakúpiť si pre svoj bicykel dovozný cestovný lístok v hodnote 0,35 eur. ale cestujúci s byciklom by cestoval bez poplatku.
2. Čo si myslíte o projekte integrovanej dopravy BSK, tak ako je dnes v súčasnej podobe?
Projekt integrovanej dopravy hodnotím kladne. Budem koordinovať ďalšie etapy spriehľadnenia a zmien v tarifnej, dopravnej a informačnej oblasti spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava, a.s. tak, aby obyvatelia menej cestovali svojimi osobnými autami a šetrili životné prostredie.
Nie som presvedčený o takom veľkom počte tarifných zón, ako je doteraz. Rovnako nie je vytvorený jednotný informačný systém pre všetky prepravné subjekty na území BSK. Sú rezervy pri označovaní vozidiel, pri on-line dopravných informáciách na cestovanie a orientáciu v dopravnom systéme. Preverím toky financovania a platieb v Bratislavskej integrovanej doprave a softwarových firiem, ktoré poskytujú tu služby riešenia.
Preverím efektívnosť konzultačných štúdií, akými boli „Plán dopravnej obslužnosti Bratislavského kraja“ ktoré stáli státísíce eur a svojou výpovednou schopnosťou neposlúžili potrebám dopravnej obslužnosti Bratislavského kraja.
Kto žil v Londýne, určite pozitívne hodnotí platené zóny vstupu vozidiel do stredu tohto megapolisu. Inými slovami, v strede Londýna takmer nevidíte súkromné autá, lebo platia ohromné sumy vstupu do zón na deň. Určite budem presadzovať zóny vstupu voziediel do Bratislavy. teda vstup súkromnýc vozidiel centra Bratislavy musí byť spoplatňovaný.
3. Ste s ním spokojný alebo vidíte možnosti na jeho zlepšenie?
Problémy v bratislavskej doprave sa nevyriešia dokiaľ, nebude existovať v Bratislave obdoba viedenského S-Bahnu, teda doprava na tratiach, ktoré nebudú zdieľané s automobilovou dopravou.
Žiaľ, na Ministerstve dopravy už tak pätnásť rokov leží projekt zahustenia železničných zastávok na území Bratislavy.
4. Ste za rozširovanie električkových tratí na území Hlavného mesta SR? (v kooperácii s mestom)
Jednoznačne. V koncepciách Smart City v európskych metropolách majú električky v rámci udržateľnej mestkej mobility svoje kľúčové miesto. Kto žil v Dubline, vie ako rýchloelektrička prebehne za pár minút celou mestskou aglomeráciou.
5. Ak áno, akým spôsobom?
Je mi ľúto, že vízia električkovej dopravy sa u pána Freša a Nesrovnala scvrkáva na lanovkovú eufóriu developerov (prepojenia Mlynských Nív s Lidom). Považujem za časovo nereálnu druhú etapu dokončenia električkovej trate v Petržalke do r.2020. Žiaľ, ani mesto Bratislava, ani súčastné vedenie BSK nemajú jasnú reálnu koncepciu električkovej dopravy v našom meste a kraji.
Ak by existovala koľajová sieť zopár staníc kopírujúca oba strany Karpát s „ nohou“ v Petržalke – v tvare veľké „Y“, tka potom by sa za pár minút spojilo celé mesto. Šlo by o pár staníc. Napríklad, dve-tri stanice v Petržalke, na cez Dunaj, stanica ako Nivy, Centrum, Nové Mesto, Ružinov, Vrakuňa, Rača, Vajnory, ďalej stanica Karlova Ves, Dúbravka a Devínska- Stupava. Tak by bolo odstránených väčšina problémov bratislavskej dopravy. V tom vidím svoju prioritu svojich snáh. Je to tímový beh viacerých ministerstiev a samosprávy.
6. Z pozíce BSK udelujete licencie pre regionálnych dopravcov v kraji. dnešným trendom je aj vo verejnej doprave prechod od naftových agregátov k elektrickým alebo vodíkovým, ci iným alternatívnym druhom.
Minulý rok v lete bol v Bratislave „7. Európsky summit regiónov a miest “. Po prvý raz sa takýto summit so silným zastúpením regiónov a miest Západnej Európy predstavil v Strednej a vo Východnej Európe. Sumit pod gesciou predsedu Európskeho výboru regiónov pána M.Markkulu z Fínska jasne prezentoval, ako bude vyzerať koncepcia inteligetného mesta a trvalo udržateľného regiónu.
Osobne som rád, že členovia z môjho volebného tímu mali možnosť nadviazať priame kontakty na Sumite euroregiónov z oblastí Smart City, ako je informačný systém parkovacích zón- smart parking, logistike, autonómne vozidlá vo verejnej doprave, energetická efektívnosť budov, zelená budovy, inteligentné verejné osvetlenie vízia smart ciest (smart roads)a podobne.
Žiaľ pán Frešo tu neprezentoval silnú víziu BSK ako premeniť inováciu z informačných technológií a digitalizácie do potenciálu bratislavského regiónu. Vyhodnotil len plány kohéznej politiky a čerpania štrukturálnych fondov. Stánok BSK bol skorej stánkom turistických bedekerov po Bratislave a okolí než silný a realizovateľné vízie.
7. Máte nejakú predstavu kedy by mohli po cestách BSK jazdiť a poskytovať služby prepravcovia, ktorí budú využívať nové moderné technológie ako napríklad autobusy na elektrický pohon?
Súčasné vedenie BSK nemá startupy z oblasti čistejšej a ekologickejšej dopravy (elektrických vozidiel s palivovými článkami). S tým súvisí aj súčasná absencia politiky licencovania BSK pre nových alternatívnych prepravcov s elektrickými alebo vodíkovými článkami technológiou
Ja a môj tím chápeme nutnosť takýchto startpov v kraji, a potrebu budovania infraštruktúry dobíjania elektrických vozidiel na batérie. Práve takéto startupy či firmy pomôžu zlepšiť kvalitu ovzdušia. Musíme výraznejšie preferovať energiticky pasívne budovy, eko-busy aj pri vstupoch do plánovaných platených zón Bratislavy, selektovať labelingom ekologicky nezávadnú e-mobilitu.
8. Pripúšťate, že by druh pohonu mohol byť rozhodujúci faktor pri zazmluvňovaní takýchto dopravcov v budúcnosti?
Sumit ako bol „ 7. Európsky summit regiónov a miest “. mi dal odpoveď na preferenciu licencovania nových alternatívnych dopravcov v našom kraji: Tá môže efektívne nákladovo riešiť okrem osobných e-vozidiel aj e-dodávky, e-busy či kamióny z oblasti čistej a ekologickej dopravy v kraji.
9. BSK má v správe stredné školy, regionálne cesty, sociálne a zdravotnícke zariadenia.
Táta otázka má pre mňa veľa podtém a časovaných mín. Osobne očakávam, že BSK pri správe stredných škôl, regionálnych ciest, sociálne a zdravotnícke zariadenia prinenie na svetlo veľa insider informácií, ktoré ma môžu zoskočiť až šokovať, pre ich netransprarentnosť a cynickú chamtivosť.
V rámci Bratislavy pre polmilióna obyvateľov je mizivý počet samosprávnym krajom prevádzkovaných zariadení. Celkovo mala župa vo všetkých svojich svojich zariadeniach pre seniorov ku koncu roka iba mierne nad 200 miest. Bratislavský kraj a jeho sociálne služby sú práve jednou z mála župných kompetencií a verejných služieb s ktorými môže suverénne narábať. Napríklad, starnutie obyvateľstva v BSK ide ruka v ruke s akútnym nedostatkom sociálnych služieb a zariadení pre seniorov. Premiestniť odkázaného človeka desiatky kilometrov od jeho bydliska, je komplikované pre neho a často i pre jeho blízkych, kvôli odlúčeniu i návštevám. Tým skôr by preto malo platiť, že ak niektorú z kompetencií vykonávajú, mali by ju realizovať v dostatočnom rozsahu a kvalite.
Pokiaľ viem, žiadny konkrétny nový projekt zariadenie pre seniorov zásadnejšieho zvýšenia kapacity v BSK predložený nebol ani sa v posledných rokoch nerealizoval. Pri nedostatku kapacít dostupných verejných zariadení sociálnych služieb však na druhej strane existuje v oblasti stredného školstva prebytok kapacít a budovy patriace župe, ktoré sa tento účel používali, vo viacerých prípadoch zívajú prázdnotou.
Pritom logicky by malo platiť, že ak má bratislavská župa budovy, ktoré nevie využiť na pôvodný účel, mala by si ich snažiť použiť na výkon inej svojej kompetencie. A tak sa menšie budovy, ktoré kedysi slúžili ako školy mohli a môžu zmeniť na zariadenia sociálnych služieb. Kľudne by to mohli byť aj útulnejšie zariadenia komunitného charakteru. Zatiaľ tak nik na župe nekonal.
Pri ďalšom zvyšovaní počtu miest pre deti, je vytváranie nových miest v existujúcich prevádzkovaných budovách materských a základných škôl a ich areáloch výrazne lacnejšie ako budovanie úplne nových materských škôl alebo rekonštrukcia zdevastovanej stavby a naviac nové miesta vieme tak rozmiestniť rovnomernejšie po celom kraji.
Nepovažujem za reálne, aby sme každú chátrajúcu budovu v župe zachraňovali alebo búrali z rozpočtu. Prial by som si, aby župa budovy, ktoré dostala do vienka pri svojom vzniku nielen udržiavala v takom stave, aby. používala ich na výkon svojich kompetencií v prospech obyvateľov kraja.
Budem pozorne sledovať efektivitu vynakladaných zdrojov, konktrétne, ako spoločnosť Regionálne cesty , a.s. spravuje a uržduje cesty II. a III. triedy Bratislavského samosprávneho kraja v celkovej dĺžke viac ako 500 km. Budem sledovať činnosť spoločnosti Regionálne cesty , a.s. Ich čerpanie dotácií a ako zabezpečujú plnenie štátnej koncepcie diaľnic a ciest zosúladenej s koncepciou BSK o plnení úpravy, údržby a obnovy ciest, komunálnych službieb.
10. Budete hľadať ako župan riešenia, ktoré budú vždy v prospech živostného prostredia? (ako napríklad, zelené strechy, zateplovanie, znižovanie emisií, využívanie BEV, EV, FCV automobilov vo firmách v pôsobnosti BSK)
Spektrum úloh ktoré obsahuje koncepcia „Smart City“ je témou viacerých reálnych riešení a výziev od globálych IT firiem ako IBM, Oracle, SAP. Smart City koncept je pomerne silno rozpracovaný Európskou komisiou, úspešne realizovaných projektov Smart City regiónov (Holandsko a Španielsko). Ak vyhrám voľby župana BSK , potom budú úlohy a riešenia výziev Smart City bude pre mňa a môj tím našim každodenným bojovým poľom.